Keskustori.fi

TTT | Kohtalon tango

 Nicke Lingell ja Emma-Sofia Hautala hurmaavat yleisön tanssitaidoillaan. (Kuva: Kari Sunnari)

Perustuu Arturo Pérez-Reverten romaaniin
Käsikirjoitus ja ohjaus Tiina Puumalainen
Lavastussuunnittelu Teppo Järvinen
Pukusuunnittelu Marjaana Mutanen
Valosuunnittelu Juha Haapasalo
Äänisuunnittelu Jarkko Tuohimaa
Koreografia Osku Heiskanen sekä Sirpa Suutari-Jääskö ja Jukka Haapalainen Kampausten ja maskien suunnittelu Pepina Granholm
Yhteistyössä Tanssiteatteri MD
Kantaesitys 8.10.2015 Suurella näyttämöllä

Kohtalon tango

Arturo Pérez-Reverten romaaniin perustuva Kohtalon tango liikkuu Tiina Puumalaisen ohjauksessa 1920-luvun Buenos Airesista toisen maailmansodan aattona Nizzan kautta kuusikymmentäluvun Sorrentoon. Tanssin juhlaa, historiaa ja agenttitarina.

Suurella näyttämöllä nähtiin maailman ensi-ilta ja komea sellainen. Salonkitanssija, herrasmiesvaras ja seikkailija Max Costa (Jyrki Mänttäri ja Nicke Lignell) ruotii kertojaäänen tuella värikästä elämäänsä: hän on mies, joka menetti varjonsa, naisensa ja katosi monta kertaa.

Tanssi on voimakkaasti läsnä. Jo ensimmäisen näytöksen ensi tahdeista voi päätellä, että Ravelin Bolero tulee soimaan myös finaalissa. Kiihkeät, taiturimaisesti tanssitut tangot vievät katsojan Buenos Airesin pahamaineisista tanssikapakoista Euroopan suihkuseurapiireihin. Kaiken keskiönä on Max Costan elämä ja shakki – pelien kuningas.

Max Costan värikkäässä elämässä on kysymys myös siirroista kuten shakissa. Väärä siirto vie turmioon ja kuten Garri Kasparov, venäläinen shakkimestari, on todennut : ”Shakki on elämä pienoiskoossa”.

Tiina Puumalaisen käsIkirjoittaman ja ohjaaman näytelmän ylöspano on tyrmäävän komeaa katsottavaa. Valot, lavasteet, äänet ja koreografiat tarjoavat visuaalisen elämyksen vailla vertaa. Yksittäisiä rooleja on tasavahvoista suorituksista vaikea nostaa esiin, mutta välillä melkoisen synkänpuhuvaankin dramaturgiaan tuo kevennystä Jaana Oraviston esittämä kosmopoliitti ja pelinainen paronitar von Schwarzenberg, joka näkee Max Costa salonkitanssijan hymyn läpi totuuden ehkä paremmin kuin kukaan muu.

Työväen Teatterin maailman ensi-illassa teatteritekniikka ja massojen liikuttelu näyttäytyy kaikessa loistossaan. Musiikin ja säveltämisen kompleksisuutta sivutaan myös. Ravelin Bolero on säveltäjänsä tunnetuin teos, josta hän itse sanoi: ”Olen säveltänyt vain yhden mestariteoksen. Se on Bolero. Valitettavasti siinä ei ole yhtään musiikkia.” Max Costa häipyy myös epämääräiseen tulevaisuuteen matkalaukkuineen. Menkää hyvät ihmiset ja tangonystävät katsomaan Kohtalon tango.

Menkää ajoissa esitykseen, että ehditte lukea hyvin toimitetun käsiohjelman ennen näytöksen alkua – taustojen ymmärtämisestä on paljon iloa.

Jaa

Viimeksi päivitetty 18.10.2016 19:17

SUOSITUKSET | TEATTERIIN

syys 09, 2017

Taitavat kissat lumoavat

loka 16, 2016

Keho äänen syleilyssä

syys 09, 2016

Vielä yksi elämä

syys 07, 2016

Ystävyyden ylistys

syys 04, 2016

Yksinkertaisesti paras!

syys 03, 2016

Lumoavan ihana ja hauska

elo 31, 2016

Riipaiseva musikaali

elo 31, 2016

Tiikeri ja pupunen

tammi 29, 2016

TTT | Niin kuin taivaassa

tammi 28, 2016

TT | Päätepysäkki

tammi 21, 2016

TTT | Papparaisen uni

tammi 20, 2016

TTT | Lada