Keskustori.fi

Barokin puhuva ja puhutteleva musiikki

Kansainvälisesti tunnettu barokkiviulisti Aira Maria Lehtipuu luennoi aiheesta 14.11. Vielä ehtii myös barokkimusiikin näyttelyyn Metsossa.

Kansainvälisesti tunnettu barokkiviulisti Aira Maria Lehtipuu luennoi aiheesta Barokin puhuva ja puhutteleva musiikki keskiviikkona 14. marraskuuta kello 18 pääkirjasto Metsossa. Lehtipuu myös demonstroi soittaen barokkisen ja romanttisen soittotavan eroja.

Metson musiikkiosastolla pääsee tutustumaan myös barokkimusiikista ja periodisoittimien historiasta kertovaan näyttelyyn, joka päättyy 19. marraskuuta. 

Näyttelyn ja luennon organisoinnista vastaa Händel-kuoro ry.

Barokin aika jätti syvät jäljet musiikkikulttuuriimme

Yleensä barokilla tarkoitetaan musiikinhistoriassa aikaa 1600-luvun alusta vuoteen 1750. Aikakauden nimitys on annettu vasta myöhemmin, eivätkä aikalaiset tienneet elävänsä sen nimistä kautta. 

Vuoden 1600 tienoilla Firenzen hovissa toimineet säveltäjät Jacopo Peri ja Giulio Caccini kehittivät uuden musiikkityylin vastaamaan antiikin filosofien määritelmää musiikista: musiikin tuli olla kuin puhetta, noudattaa puheen rytmiä ja sävelkorkeutta. Syntyi uusi musiikkityyli, stile moderno tai seconda pratica, uusi tai toinen tyyli eli barokkimusiikki.

Barokki monipuolisti musiikin muotoja. Konsertto, orkesterisarja, ooppera, kantaatti ja oratorio kehittyivät.

Barokista alkoi myös musiikin kaupallistuminen. 1600-luvulla Lontoossa kapakat ja krouvit alkoivat tarjota pääsymaksullisia musiikkielämyksiä. Kuulijakunnan laajetessa ryhdyttiin rakentamaan myös pääsymaksuin ylläpidettäviä konserttisaleja. Kuuluvuuden parantamiseksi kehitettiin uudenlaisia soittimia, esimerkiksi voimakasääninen viuluperhe syrjäytti hennomman viola da gamba -perheen, piano pehmeämpiäänisen cembalon.

Uusi kaupallinen musiikkikulttuuri synnytti myös uudenlaisia muusikoita, jotka saattoivat toimia kuin yrittäjä tuotteenaan musiikki. Ennen säveltäjä oli valinnut joko hovi- tai kirkkomuusikon uran. Esimerkiksi G. F. Händel ei ollut riippuvainen hovista eikä kirkosta. Hänen suosionsa oli valtava, häntä jäljiteltiin pitkään vielä hänen kuolemansakin jälkeen. Siksi Händeliä on joskus kuvattu ensimmäiseksi musiikin supertähdeksi.

Jaa

Viimeksi päivitetty 12.11.2012 18:17