Keskustori.fi

Paha poika

Johnny McMetal ei kaihda keinoja ammattipainikehässä.

Metalhead motoristi, joka aiheuttaa pahennusta eikä kunnioita ketään. Juo viskiä, käryttelee paksuja sikareita ja kehässä mottona on kaikki on sallittua, kun tuomari ei näe.

Tällainen on showpainija Johnny McMetallin hahmo. McMetal (ennen Risto Kuoppala) on muun muassa Mr. Tampere 2007, Mr. Finland 2008 finalisti ja kilpaillut Big Brotherissa vuonna 2008.

− Showpainissa yhdistyy urheilu ja viihde. Katsojan pitää ottaa asenne, että kyse on showsta, jossa kipu ja iskut on todellisuutta vaikka juonessa onkin paljon näyttelemistä yhdistettynä, kertoo nykyään helsinkiläinen McMetal.

− Kehässä pitää olla karismaattinen ja itsevarma, mutta samalla myös nöyrä.

Kehässä painivat vastakkain naiset ja miehet ikään ja kokoon katsomatta. Ammattipainija tarvitsee hyvää fysiikkaa, näyttelijänlahjoja ja dramatiikan tajua.

− Painijan ulosannilla on suuri psykologinen vaikutus myös yleisöön.

McMetal kertoo, että ottelun kulku voittajineen voidaan tarvittaessa sopia etukäteen.

− Yleisön ehdoilla kuitenkin mennään, ja tilanteesta riippuen voittaja voidaan vaihtaa kesken ottelua.

McMetal on ollut painihommissa mukana kesästä 2003 lähtien. Ammattipainipromootio Fight Club Finland etsii vuosittain uusia kykyjä try out -tilaisuuksissa. Yleisön eteen kehään pääseminen vaati vähintään puolen vuoden koulutuksen.

− Tässä pitää kestää kipua ja olla peräksiantamaton.

Suomessa painijat vetävät iskut perille asti.

− Kuinka paljon junaa sitten on takana, se on toinen kysymys.

Hurjat liikkeet vievät välillä tohtorin pakeille.

− Multa on pari kylkiluuta mennyt poikki, pari hammasta lohjennut ja muutama aivotärähdys on tullut.

FCF järjestää 25.2. Helsingissä showpainin Talvisota VI. Pääottelussa villimies Heimo Ukonselkä laittaa mestaruuden likoon ja saa vastaansa Johnny McMetallin.

− Voittofiiliksillä mennään, toteaa McMetal.

Showpainihahmon rakentaminen

Johnny McMetal kertoo, miten syntyy wrestling-hahmo.

1. Luonne: hyvis tai pahis. Painijalle luodaan luonteenpiirteineen hahmo, joka voi olla hyvis tai pahis. Hahmo voi olla esimerkiksi itserakas, sankari, snobi, rockstara.

2. Persoonallisuuteen sopiva nimi. Nimigeneraattorista voi olla apua. Sellainen löytyy esimerkiksi osoitteesta wrestlingname.com.

3. Painiliikkeiden rakentaminen. Ne syntyvät painijan fysiikan ja kykyjen, taitojen mukaisesti. Pienet painijat ovat lennokkaampia ja ketterämpiä, kun taas isommat painijat jyllää isoilla mäiskeliikkeillä.

4. Viimeistely. Siihen kuuluu entrance musiikin valinta, vaatteiden suunnittelu hahmon tyylin mukaisesti ja nimikkoliikkeiden eli signatureliikkeiden ja finisherin eli lopetusliikkeen nimeäminen oman maun mukaiseksi.

Jaa

Viimeksi päivitetty 25.05.2012 13:01