Keskustori.fi

Syö ja vaikuta!

Asiakkaan mielipide näkyy ravintoloiden ruokalistoissa yhä enemmän.

Tori kysyi, miten ravintolan asiakas voi vaikuttaa ruokalistaan. Ravintolat Hullu Poro, Wistub Alsace ja Roast vastaavat.

Hullu Poro kokosi 40 asiakkaan makuraadin, joka yhtenä tammikuisena iltana arvioi ravintolan lappilaishenkisiä annoksia.

– Monitoimiravintolana haluamme kehittää myös ruokapuolta entisestään. Siksi halusimme saada rehellistä palautetta paljon ravintolapalveluita käyttäviltä asiakkailta, kertoo ravintolatoimenjohtaja Rauli Kamppinen.

Makuraati jaettiin kahteen ryhmään, jotka maistoivat eri ruokia. Kummallakin oli seitsemän annosta vanhalta ja tulevalta listalta. Ryhmät antoivat palautetta mausta, ulkonäöstä sekä kertoivat muutosehdotuksia.

– Mitään täystyrmäystä ei tullut. Makuja kehuttiin, mutta joissakin niitä oli liikaa ja siksi lisäämme ruokiin selkeyttä. Tulossa on myös joitakin visuaalisia muutoksia esimerkiksi tarjoiluastioihin, kertoo keittiöpäällikkö Mikko Smeds (yllä).

Uusi makuraadin vaikuttama à la carte -lista julkaistaan huhtikuun aikana.

– Makuraadin palaute on minulle tärkeä työväline, lisää Smeds.

Keittiöpäällikkö pitää siitä, että palaute saapuu myös keittiöön asti.

– Ehdottomasti on hyvä asia, että asiakkaat rohkeasti antavat palautetta. Se avittaa ruokakulttuuria.

Koskiravintolat Oy tuo makuraadin huhtikuussa myös Miamiin.

Wistub Alsace Laukontorilla laati nostalgiamenun asiakkaiden toivomusten mukaan.

– Ravintolamme täytti seitsemän vuotta ja halusimme antaa asiakkaillemme mahdollisuuden vaikuttaa ruokalistaan, kertoo keittiömestari Guy Peled.

– Listasimme seitsemän vuoden ajalta suosikkiannoksiamme. Niistä asiakkaat valitsivat täällä ravintolassa, Facebookissa tai nettisivuillamme, mitä ruokia he halusivat ruokalistalle, kertoo ravintolapäällikkö Riikka Suontausta.

Marras-joulukuun yli 200 vastauksesta koottiin neljä kaikkein suosituinta annosta, ja talviajan nostalgiamenu on ollut tarjolla nyt parin kuukauden ajan.

– Menussa on kaksi alkuruokaa, koska sekä sipulikeitto että etanat saivat yhtä paljon kannatusta, kertoo Suontausta.

Palaute on aina tärkeää.

– Asiakas kertoo nykyään helpommin mielipiteensä, ja se on hyvä asia. Asiakkaan ehdotus voi mahdollisesti löytyä seuraavalta ruokalistalta, lisää Peled.

Roast Tammelan puistokadulla luottaa perinteiseen, mutta toimivaan menetelmään.

– Uusi ruokalistamme on tehty asiakkaiden toiveiden mukaisesti niin, että valitsimme listalle menekkituotteitamme. Esimerkiksi suosittujen etanoiden ja premium-hampurilaisten valikoimaa on lisätty entisestään, kertoo vastaava ravintolapäällikkö Mika Lyly.

– Asiakkaiden palautteiden huomioiminen on todella tärkeätä. Sillä tavalla ravintola pyörii, kiteyttää Lyly.

Jaa

Viimeksi päivitetty 25.05.2012 12:48